מערכת השמע והקולנוע הביתי שלי


מערכת השמע


הגדרה אישית שלי: "מוזיקאליות של מערכת שמע"




א'  –  רמקולים והגברה


הערה
הסימון * מציין רכיבים המשותפים למערכת השמע ולמערכת הקולנוע הביתי.

הערה נוספת
הצילומים הנוכחיים הם לא באיכות טובה דייה והם לא מעודכנים. אשתדל לעדכן אותם בימים הקרובים.


רמקולים:: Brodmann VC 2   *

להערכתי ולטעמי, הרמקולים האלה הם הפריט הטוב ביותר במערכת שלי. נראה לי שגם אם אזכה בפרס הגדול בפיס, אחליף את מרבית רכיבי המערכת שלי  –  אבל לא את הרמקולים.

איני יודע אם אני יכול לתאר במילים את אופי הרמקולים ולעשות איתם צדק.
אנסה.
נראה לי שהתכונה הטובה ביותר שלהם היא שהם "מוזיקאליים" במידה לא רגילה.

לבד ממוזיקאליות, נראה לי שהתכונה הבולטת ביותר של הרמקולים האלה היא שכלי נגינה  –  בין אם כלי נגינה בודדים ובין אם קבוצות כלי נגינה, או תזמורת, נשמעים דרכם "טבעי" יותר ו"נכון" יותר  –  יותר מאשר מרבית הרמקולים האחרים ששמעתי (לבד מהדגם הגדול יותר באותה סדרה, Brodmann VC 7).

תכונה נוספת שלהם היא שהם ניטראליים לחלוטין, ככל שאני יכול לשפוט, הם נעדרי "צבע" משל עצמם.
לעניין ה"צבע", לכל פסנתר יש צליל אופייני לו  –  גם כאשר מדובר בפסנתרים שונים מאותו דגם, של אותו יצרן. מתוך כך, סביר להניח שגם לכל רמקול יש גוון צליל אופייני. העניין הוא שאני לא מבחין בשום "צבע", או "גוון", ברמקולים שלי.

תכונה נוספת, החשובה לי מאד, היא שהאיזון הטונאלי שלהם הוא מושלם (לאוזניי) ונעדר "תפרים", או מעברים. צלילים שונים בתדרים שונים (גבוהים, בינוניים, נמוכים) נשמעים זהה  –  מבחינת אופי הצלילים. לאוזן זה נשמע כאילו לרמקולים האלה יש רק אלמנט אחד, בעל אופי אחיד לכל טווח מנעד הצלילים.

הם גם מפורטים מאד, דינאמיים מאד שקופים מאד, דהיינו, כל שינוי  –  ולו גם הקטן ביותר  –  במקור, בהגברה, בכבילה או בטיפול בחשמל  –  משתקף דרכם בבירור.

להערכתי, הפרזנטציה שלהם היא לא קטנה מאד ולא גדולה מאד. גם נראה לי שהם רמקולים All Around, כשם שכלל המערכת שלי היא כזאת. כוונתי היא שהרמקולים  –  וכלל המערכת  –  "מנגנים" היטב את כל סוגי המוסיקה שאני שומע: מוסיקה קלאסית לסוגיה השונים, ג'אז, רוק קלאסי ומוסיקה אתנית. במוסיקה סימפונית הייתי שמח מאד לפרזנטציה גדולה יותר ולבמה גדולה יותר  –  אבל נראה לי שהמגבלה כאן נובעת מחלל ההאזנה הנוכחי שלי, יותר מאשר מהמערכת עצמה.

עם כל הרגישות של הרמקולים לכל מה שנמצא לפניהם, הם שומרים על ה"מוזיקאליות" שלהם כמעט בכל מצב, לפחות בכל מצב אותו אני ניסיתי. כאשר קיבלתי את הרמקולים, לפני כשנה וחצי, רציתי להריץ אותם באמצעות נגינת מוסיקה במשך שבוע, ברציפות. מאחר ומגבר ההספק שלי באותו זמן היה מגבר שפופרות, הרצתי אותם באמצעות רסיבר וינטאג' דו-ערוצי שברשותי, NAD 705, בן 35 וואט לערוץ. אם כי זה לא ממש רסיבר High End, או SOTA, המוסיקה שבקעה מהרמקולים דרכו נשמעה נהדר, אם-כי, כמובן, עם הגברה טובה יותר המערכת נשמעת הרבה יותר טוב. (אגב, הרסיבר עדיין ברשותי, הוא לא מוצע למכירה והוא לא יוצע למכירה  –  הוא משמש אותי בהמתנה לשעת חירום, אם ההגברה הראשית תתקלקל, עד שהיא תתוקן).

זה מביא אותי להנחה שהרמקולים הם הפריט בעל המשקל הגדול ביותר במערכת, מבחינת איכות הצליל הכוללת, איכות הצליל של כלל המערכת  –  או מבחינת אופי הצליל של המערכת. כל זה מבלי להמעיט בחשיבותם של ההגברה ושל המקור, כמו גם החשיבות של התאמת ההגברה לרמקולים. רוצה להגיד, ניסיתי כמה מגברים בעלי תכונות נהדרות, אבל בעלי הספק נמוך מדי לשם שליטה טובה ברמקולים. מגברים אחרים הוסיפו יותר מדי "צבע" למערכת, מה שמאד לא מוצא חן בעיניי. מגבר מסוים נשמע מעולה עם הרמקולים הקודמים שלי, אבל עם הרמקולים הנוכחיים הוא היה בלתי נסבל. הסתבר שאותו מגבר "ניפח" ו"מרח" את הצלילים הנמוכים, דבר שלא הבחנתי בו עם הרמקולים הקודמים שלי, אהל הרמקולים הנוכחיים שיקפו את זה היטב.

לכל פריט במערכת יש חשיבות רבה והשפעה ניכרת על איכות הצליל הכוללת של המערכת, רק, להערכתי, לרמקולים, או לשילוב של הרמקולים עם ההגברה, יש את המשקל הגדול ביותר  –  לפחות כאשר מדובר באופי צליל המערכת. כמובן, כל זה רק לאור ניסיוני ולטעמי  –  ניסיונם של אחרים וטעמם בהחלט יכול להיות שונה.

מראה כללי חזיתי



מגבר הספק:: Pass Labs XA30.5   *

מגבר מצב מוצק (SS – Solid State) המבוסס על רכיבי FET , הפועל ב-Class A בהספק של 30 וואט לערוץ על 8 אוהם ברוגע (גם ללא אות שמע), או 60 וואט לערוץ על 4 אוהם ברוגע. בהספקים גבוהים יותר, או במעברים חדים (transients) הדורשים הספק גבוה יותר מהממוצע, המגבר עובר ל-Class AB ומגיע להספק שיא של למעלה מ-115 וואט לערוץ על 8 אוהם.

בראש ובראשונה  –  זה מגבר מוזיקאלי במידה לא רגילה, המגבר המוזיקאלי ביותר שהיה במערכת השמע שלי.
המשמעות של מגבר מוזיקאלי היא שהמוזיקה המתנגנת דרכו מערבת, כובשת, סוחפת ומרגשת.
שתי דוגמאות להמחשה:
1. המגבר הודגם על המערכת שלי פעמיים, בטרם הרכישה. בפעם השנייה שהוא הודגם על המערכת שלי  –  וגם כמה פעמים לאחר מכן, בשבועיים שהוא אצלי  –  זלגו דמעות מעיניי. דמעות של אושר הנובע מיפי המוסיקה המתנגנת דרך המערכת שלי.
הפעם הקודמת היחידה שזלגו דמעות מעיני (בהקשר של מערכת השמע) הייתה כאשר שמעתי בפעם הראשונה על המערכת שלי את הפטפון של Nottingham.

2. בלילה, בדרך כלל (כמעט כל יום), לפני השינה, אני רואה סרט מוקלט על מערכת הקולנוע הביתי. מה שקורה במרבית הפעמים הוא שהסרט מעורר אותו, לכן, לאחר שהוא מסתיים אני עדיין ערני. אז אני מאזין זמן מה למוסיקה, עד שאני מרגיש רדום מספיק  –  ואז אני הולך לישון. מאחר וזה קורה בשעות הקטנות של הלילה, עוצמת הקול  –  גם של הסרט וגם של המוסיקה  –  היא נמוכה.
את ההרצה של המגבר ביצעתי דרך נגן DVD זול מאד שנקנה במחסני חשמל, רק לצורך הרצות. דרכו גם אני שמעתי מוסיקה בעת הרצת המגבר, טרם השינה.
פשוט התענגתי מהמוסיקה, גם דרך אותו נגן DVD זול. גם הוא לא הצליח לקלקל את המוסיקאליות של המערכת עם המגבר הזה.
(מדובר בהאזנה למוסיקה בעוצמה נמוכה. הנגן DVD הזה לא יכול להחליף את נגן התקליטורים CD שלי, בהאזנה ייעודית).

תכונות המגבר:

1. את מגבר ההספק הקודם שלי (המונובלוקים של תדי פרדו) בחרתי בשל תכונה אחת, אופיינית ובולטת מאד  –  הצלילים הבינוניים-גבוהים היו מאד עדינים, בעלי מעין רכות מיוחדת. אגב, ,"עדינות" או "רכות" זאת של הצלילים הבינוניים גבוהים, היא זאת שבעצם אפשרה לי לחזור ולשמוע מקורות דיגיטאליים מאז שחזרתי לפטפון, לפני כשנתיים.
למגבר XA30.5 צלילים בינוניים-גבוהים הרבה יותר מעודנים מאשר למגבר הקודם שלי.

2. מידת הפירוט של הצלילים הבינוניים-גבוהים הייתה גדולה הרבה יותר מאשר במגבר הקודם שלי.

3. בצד זה שהצלילים הבינוניים-גבוהים מעודנים מאד ומפורטים מאד  –  יש להם הרבה יותר "נפח", או "בשר", מאשר למגבר הקודם. הדבר מתבטא בטקסטורה הרבה יותר מלאה, מוחשית ונכונה (לאוזניי) של כלי נגינה רבים. בדרך כלל שתי התכונות האלה  –  הפירוט של הצלילים הבינוניים-גבוהים והנפח שלהם  –  באות האחת על חשבון השנייה. כאשר יש יותר פירוט יש פחות נפח  –  וההפך. במגבר זה, שתי התכונות האלה מתקיימות האחת בצד השנייה  –  ולא האחת במקום השנייה.

4. הבמה התרחבה מאד ונהייתה הרבה יותר מדויקת  –  כלי הנגינה השונים ממוקמים באופן הרבה יותר מובחן, או מדויק.

5. התדרים הנמוכים (בסים) הרבה יותר הדוקים.
זה מובחן באופן ברור ובולט במיוחד במוסיקה עמוסה מאד, כמו בסימפוניה החמישית של מהלר. בפרק הראשון יש קטעים בעלי עוצמה אדירה בתחום התדרים הבינוניים-נמוכים והנמוכים, יותר מאשר בכל מוסיקה אחרת שאני מכיר. מנגנים יחד  –  ובעוצמה אדירה  –  מספר טימפני (תופי-דוד), קונטרהבסים, צ'לי, טובה, טרומבונים ופגוטים (בסונים), (בצד עוד קבוצות כלי נגינה, כמו כינורות, חצוצרות, קרנות וכלי נשיפה אחרים).

קודם לכן, המסה האדירה ורבת-העוצמה הזאת בצלילים הבינוניים-נמוכים והנמוכים נשמעה, במידה מסוימת, כמו מסת-צליל די אחידה  –  קשה היה להבחין בין הכלים השונים וקבוצות הכלים השונות באותה מסת-צלילים. עכשיו, עם המגבר הזה  –  מסת-הצליל הזאת, שהייתה אחידה במידה מסוימת  –  מוכים והנמוכים נשארה כשהייתה, רק עם הרבה יותר פירוט והפרדה בתוך אותה מסה. גם תופי-הדוד והקונטרהבסים פחות "מהדהדים"  –  דהיינו, הם יותר הדוקים.

משמעות הדבר היא שעד עכשיו, עם כל המגברים הקודמים שהיו לי, הבסים היו מרוחים (במידה מסוימת).
כיצד לא הבחנתי בכך שבעבר הבסים היו מרוחים?
אין לי תשובה מלאה.
יכול להיות שנדרש לשמוע בסים הדוקים כדי להבחין בבסים מרוחים.
נראה לי שחשבתי שאלה היו ההקלטות וזה מה שניתן היה להפיק מהן.
לא תיארתי לעצמי שניתן להגיע למידה כזאת של הבחנה (רזולוציה) באותם קטעים של מסת-צלילים אדירה, כמו בסימפוניה החמישית של מהלר.

הערה
עד כמה שהמגבר הזה מעולה, במיוחד בשילוב שלו עם הרמקולים שלי, אפשרית הגברה הרבה יותר טובה. ניסיתי על המערכת שלי מגבר אחר, מאותו יצרן, בעל הספק גבוה יותר. עם אותו מגבר, הבמה הפכה להיות תלת-ממדית והרמקולים "נעלמו". העניין הוא שאותו מגבר הוא מעבר לאפשרויות הכספיות שלי.
אני נהנה הנאה עצומה מהאזנה למערכת הנוכחית שלי ואני יכול לחיות איתה בהנאה רבה עד סוף ימיי, או עד שאתחרש. מאידך, אם יזדמן לי המימון הדרוש, אשדרג את מגבר ההספק למגבר אחר, מאותו יצרן ומאותה סדרה, בהספק גבוה יותר.

מגבר הספק



קדם-מגבר: Audible Illusions Modulus 3   *

קדם-מגבר מבוסס שפופרות ממשפחת 6DJ8/ECC88/6922/E88CC. מבחינת איכות הצליל, זה הקדם-מגבר הטוב ביותר שהיה לי, או ששמעתי על המערכת שלי.

קדם-מגבר זה כולל גם דרגת-פונו (Phono Stage) מובנית, לראשי MM או MC.
כך, הוא החליף במערכת שלי גם את קדם-המגבר הקודם, גם את דרגת-הפונו הקודמת וגם את השנאי-מעלה (Step-Up Transformer) לראשי MC הקודם שלי.

הקדם-מגבר מגיע בשתי יחידות נפדות, המחוברות ביניהן באמצעות כבל מובנה. ביחיד אחת נמצא ספק המתח שלו וביחידה שנייה הקדם-מגבר עצמו.

יתרונות:
1. איכות צליל ממדרגה ראשונה.
2. הוא כולל גם דרגת-פונו מובנית, שגם היא בעלת איכות צליל ממדרגה ראשונה.

חסרונות:
הוא רגיש מאד לרעשים מכאניים. כל נגיעה בקדם-מגבר, או באחד הבקרים שלו (בורר כניסות, ווסת עוצמה) נשמעת היטב דרך הרמקולים. לפעמים, עם שפופרות מסוימות, הוא גם נכנס להיזון-חוזר (Feedback) אקוסטי דרך הרמקולים.

בקדם-מגבר יש ארבע שפופרות, שתים ליחידת הקדם-מגבר ושתים ליחידת דרגת-הפונו.
יש שפופרות מייצור מעכשווי שהן הרבה פחות רגישות לרעשים המכאניים (כולל ההיזון-חוזר) בהם לוקה הקדם-מגבר הזה. העניין הוא שאני מעדיף את הצליל של שפופרות אחרות, NOS, שהן יותר רגישות לאותם רעשים מכאניים.

בחרתי באיכות הצליל הגבוהה יותר, תוך שאני מוכן לשלם את "המחיר" של הרעשים המכאניים.



ב'  –  מקורות אנלוגיים


פטפון:: Nottingham Ace Space עם זרוע מקורית
איני יכול לאפיין במילים את הפטפון הזה, משום שלא השוויתי אותו לפטפונים אחרים על המערכת שלי.

להערכתי, הוא פטפון "אודיופילי" טוב.
כמובן שיש פטפונים הרבה יותר טובים. העניין הוא שרוב רובם של התקליטים שלי הם משומשים  –  ולא במצב מזהיר. כך שנראה לי שעם התקליטים שיש לי אין הרבה טעם להשקיע בפטפון טוב יותר  –  משום שהתקליטים הם החוליה החלשה אצלי.


ראש:: ZYX R1000 Airy3 S / SB, ZN
ראש MC (ראש Moving Coil) בעל מתח יציאה נמוך.
הגעתי לראש הזה בעקבות המלצתו של ארטורו סלבטורה. אני יודע שרבים לא מעריכים את ההמלצות שלו, בלשון המעטה. במקרה של הראש הזה אני שמח מאד שנעזרתי בהמלצתו.
נראה לי (וגם לכמה אחרים ששמעו אותו על המערכת שלי) שהוא ראש מעולה, יתכן שאחד מהטובים ביותר בכלל.
גם כאן, בשל מצב מרבית התקליטים שלי, לא נראה לי שיש טעם להשקיע בראש טוב יותר.


ראש חלופי:: Grado Reference Sonata
ראש MM (ראש Moving magnet) בעל מתח יציאה גבוה, כמקובל בראשים כאלה.
זה היה הראש הראשון שלי, בטרם רכשתי את הראש של ZYX .
השתמשתי בו גם כאשר הראש של ZYX נשלח ליפן לתיקון.
להתרשמותי הוא ראש טוב, אולי אפילו טוב מאד  –  בפרט למחירו.

פטפון


הערה כללית לגבי כלל המערכת האנלוגית (מכלול הפטפון) שלי
עד כמה שיש מקום לשדרוג איכות בכל אחת מחוליות מערכת הפטפון (הפטפון עצמו, הראש, השנאי-מעלה ודרגת-הפונו)  –  המערכת האנלוגית שלי נשמעת הרבה יותר טוב והרבה יותר מוזיקאלית מהנגן CD שלי. עם זה, עלות המערכת האנלוגית שלי היא יותר מפעמיים מעלות הנגן CD.


מקלט אפ-אם (FM Tuner):: תוצרת McIntosh דגם MR78

מכשיר משנות השבעים, נחשב למקלט FM טוב מאד מבחינת הקליטה שלו, אבל לא נחשב לבעל צליל "אודיופילי".
באזור המגורים שלי, לצורך קליטה טובה של קול המוסיקה ושל תחנת 88 FM נדרשת אנטנה חיצונית. כרגע לא מותקנת אצלי אנטנה חיצונית. לכן הוא לא מחובר באופן קבוע למערכת. לכן גם עדיין לא ייצא לי להתרשם מהצליל שלו.



ג'  –  מקורות דיגיטאליים


נגן תקליטורי CD:: תוצרת AMR דגם CD-777

אני אוהב מאד את האופן בו הנגן הזה נשמע לי על המערכת שלי, נגן מוזיקאלי מאד, לטעמי, בעל צליל קרוב מאד לצליל אנלוגי, יותר מאשר כל נגן אחר שניסיתי על המערכת שלי.
בהשוואה למערכת האנלוגית שלי  –  במערכת האנלוגית, הבמה ובעיקר הפרזנטציה גדולות יותר. היא גם נשמעת לי יותר דינאמית. בכל מקרה, המערכת האנלוגית שלי נשמעת לי הרבה יותר טוב והרבה יותר מוזיקאלית  –  עם כל החסרונות המובנים במערכת אנלוגית המבוססת על תקליטי ויניל.

לנגן הזה כניסה דיגיטאלית קואקסיאלית וכן כניסת USB, כך שהוא יכול לשמש גם כממיר DAC עצמאי.
בעבר השתמשתי בממיר DAC ייעודי לצורך שמיעת הטלוויזיה מערוצי YES. כיום אני שומע טלוויזיה דרך נגן התקליטורים, כאשר הממיר DAC הייעודי ייצא מהמערכת.

נגן תקליטורי CD



נגן אוניברסאלי:: OPPO 83SE Nuforce Edition   *

מנגן תקליטורי Blu-ray, DVD, DVD-Audio, SACD, CD.
משמש אותי בעיקר לקולנוע ביתי  –  וגם זה לעתים רחוקות.
הוא נשמע לא רע, או אולי אפילו טוב, יחסית לנגן אוניברסאלי, אבל הוא רחוק מאד באיכות הצליל שלו מהנגן CD שלי. על-כל-פנים, אני לא ממש נהנה לשמוע דרכו מוזיקה. כאשר אני רואה אופרות מעל גבי תקליטורי DVD, ההיבט החזותי מפצה במשהו על איכות הצליל, שאינה מספקת אותי.
ממילא אין לי כמעט תקליטורי SACD  –  ומהמעטים שיש לי, אף לא אחד מהם הוא ממש איכותי.


מחשב קולנוע ביתי (HTPC):: לפי מפרט עצמי   *

המחשב הזה הורכב במקור לצורף צפייה בסרטים. לאחר שחברת YES ייצאה עם YES MAX HD, כרגע המחשב הזה לא משמש אותי לצפייה בסרטים.

בשלב כלשהו, בעזרתו של אדם המתמחה בפתרונות שמע ממוחשב, הבאתי את המחשב למצב כזה שהקלטות של תקליטי ויניל שעשיתי עליו, מהמערכת האנלוגית שלי, נשמעו זהה למקור. זה נעשה מהיציאה האנלוגית של כרטיס הקול המותקן במחשב. מבחינת איכות נשמעת, איני מצפה ליותר מזה ממערכת דיגיטאלית כלשהי.
זה היה על אחד מהגלגולים הקודמים של המערכת שלי. בינתיים המחשב שלי התקלקל ולא התפניתי להתקין מחדש את מערכת ההפעלה וכל התוכנות האחרות. איני יודע אם גם בגלגול הנוכחי של המערכת שלי הקלטות של תקליטי ויניל על המחשב תישמענה זהות למקור. ימים יגידו. אם כן, המחשב שלי יישמע טוב יותר מהנגן CD שלי.
אם גם על הגלגול הנוכחי של המערכת שלי המחשב יישמע כמו המערכת האנלוגית שלי, יהיו לו שני שימושים עתידיים.
השימוש האחד יהיה גיבוי כל התקליטים שלי (שהם במצב טוב, אין רבים כאלה).
השימוש השני יהיה נגינת קבצי HD. העניין הוא שנכון לעכשיו לא מצאתי מקור לרכישת קבצי HD שנעשו בהקלטות ממש טובות, על סוגי המוסיקה שאני שומע בעיקר. הקלטות שאינן ממש טובות אין לי עניין לשמוע כלל, מכל מקור שהוא. אז בינתיים הוא רק מונח לו, כחלק ממערכת השמע, אם כי הוא לא פעיל כרגע.


הערה
הסימון * מציין רכיבים המשותפים למערכת השמע ולמערכת הקולנוע הביתי.



ד'  –  כבילה


כבלי רמקול:

כבלי רמקול יש לי משני יצרנים שונים, מחוברים במקביל (האחד עם סיומות בננות והשני עם סיומות מזלג).
כבל אחד הוא תוצרת NeoTech דגם NES-3002.
במקביל אליו מחבור כבל Sac Rasta 3.


כבלי חיבור (interconnect):

כבלי חיבור (interconnect) יש לי משני יצרנים שונים.

מרבית כבלי החיבור הם NeoTech NEI-3002, שהם כבלים מעולים בכל קנה מידה – על אחת כמה וכמה ביחס למחירם, שהוא יחסית נמוך לאיכותם.

אחד מכבלי החיבור הוא Audio Nova Aurora , המחבר בין הנגן CD לבין הקדם-מגבר.


כבלי חשמל:

כל כבלי החשמל הם בבנייה עצמית שלי.
מדובר בכבלי חשמל שניתן לקנות חתוכים לפי אורך, דהיינו, כבלים בלבד, ללא תקעים בקצוות, תוצרת נאוטק (NeoTech). התקעים שחוברו לכבלים הם תוצרת אוידה (Oyada).

כבלי החשמל האלה, עם התקעים האלה, מוסיפים "נפח", או "בשר" לצלילים הבינוניים  –  דבר שהיה חסר במערכת שלי עם כבלי המתח הקודמים  –  וזה מבלי להנחית את הצלילים הגבוהים ומבלי להוסיף לצליל "צבע" כלשהו.

פירוט ניתן לראות כאן: כבלי חשמל בהרכבה עצמית – חלק א'



ה'  –  נתיכים


במגבר ההספק ובקדם-מגבר, הנתיכים המקוריים (הנגישים להחלפה בגב המכשירים) הוחלפו בנתיכים מתוצרת HiFi Tuning, מדגם Supreme (עשויים מסגסוגת של 99% כסף עם 1% זהב).

הנגן תקליטורי CD של AMR מגיע עם נתיך מתוצרת AMR.



ו'  –  מעמדים ומשככי רעידות


מערכת השמע ומערכת הקולנוע הביתי מונחות על 3 מעמדים תוצרת Agora Acoustics דגם Pedigree-EX4.
מגבר ההספק מונח על מעמד נפרד, בעל מדף אחד, תוצרת HRS דגם R1 1921.

הפטפון, הנגן CD והקדם מגבר, כל אחד מהם מונח על רגליות שונות, המונחות על משטח שיכוך רעידות תוצרת SRA דגם VR isoBASE.
המחשב מונח על משטח שיכוך רעידות תוצרת Auralex דגם Gramma.

מגבר ההספק מונח ישירות על המשטח שלו, ללא רגליות נוספות.

מתחת לקדם-מגבר, בינו לבין המשטח של SRA, הונחו 3 רגליות BDR.
מעל לקדם-מגבר הונחו 3 גלילים תוצרת HRS דגם Nimbus + Coupler.

מתחת לנגן CD, בינו לבין המשטח של SRA, הונחו 4 גביעי שעם רגילים שנקנו בבית השעם.
מעל לנגן CD הונח גליל תוצרת HRS דגם Nimbus + Coupler.

מתחת לפטפון, בינו לבין המשטח של SRA, הונחו 6 רגליות תוצרת Oyaide דגם INS BS Plus.
על צלחת הפטפון הונח "שטיחון" (mat) תוצרת Oyaid דגם MJ-12 וכן "משקולת" (clamp) תוצרת Oyaid דגם STB-M5.

מתחת לנגן האוניברסאלי הונחו 4 רגליות תוצרת Oyaide דגם INS BS Plus.
מעל לנגן האוניברסאלי הונחו 2 גלילים תוצרת HRS דגם Nimbus + Coupler.

הרמקולים מגיעים במקור עם רגליות של BDR. מתחת לאותן רגליות הונחו "כוסיות", או "צלחות", תוצרת Isoclean Power דגם Tip Base 008.



ז'  –  טיפול אקוסטי


כאשר עברתי לביתי הנוכחי, בסלון הייתה רמת הדהוד גבוהה מאד, בלתי נסבלת.
בעיית ההדהוד נפתרה על ידי התקנת ווילונות על מרבית הקירות. הווילונות הם מבד שהיה מצוי בחנות הווילונות, אם כי בחרתי את הבד העבה ביותר שהיה להם.

מעבר להדהוד שהונחת במידה כזאת שאינו מפריע יותר כלל, לא הבחנתי בבעיות אקוסטיות ניכרות.
בכל זאת הזמנתי ייעוץ אקוסטי מקצועי. ההמלצה הייתה להתקין מספר פנלים אקוסטיים, בנוסף לווילונות.

מראה כללי




ח'  –  טיפול בחשמל


למערכת השמע הותקן קוו חשמל ייעודי נפרד. בלוח החשמל קוו זה מוזן מפאזה אשר המכשירים המחוברים אליה (דוד חשמל וחדר שינה) אינם פעילים כאשר אני מאזין למוזיקה. לקו זה הותקן נתיך "אודיופילי" תוצרת HiFi Tuning.
על הקיר הותקן שקע חשמל כפול של אוידה דגם R1 (בריליום) המותקן במסגרת אלומיניום ומכסה סיבי פחם, גם הם של אוידה, דגם WPC-Z.

לאחד משני השקעים של השקע הכפול בקיר מחובר שנאי מבדל המזין את מגבר ההספק. זהו שנאי שלופף בארץ, בהספק של 3KVA, שבמוצא שלו הותקן שקע כפול של אוידה דגם SWO-DX (בעל ציפוי כסף). למבוא כניסת המתח שלו חובר ישירות כבל מתח תוצרת נאוטק ובקצהו תקע של אוידה דגם P-037, בעל ציפוי כסף.

אותו סידור של שקעי מוצא דומים ושל כבל כניסת מתח במבוא נעשה בכל השנאים המבדלים האחרים.

לשקע השני שבקיר מחובר מפצל חשמל של אוידה דגם TB-4 עם שני שקעים כפולים דגם SWO-DX (בעלי ציפוי כסף).

למפצל החשמל חוברו שלושה שנאים מבדלים נוספים:
שנאי אחד מזין את המקורות האנלוגיים העיקריים (קדם-פונו וקדם-מגבר). זה שנאי תוצרת Topaz בהספק של 1KVA .
שנאי שני מזין את הנגן CD. גם הוא שנאי שלופף בארץ, בהספק של 1KVA.
שנאי שלישי מזין את הרסיבר לקולנוע ביתי, את הנגן האוניברסאלי ואת המחשב  –  לכל אחד משלושתם ספק מתח ממותג, המייצר בעצמו רעשים בתדרי רדיו  –  ולכן מומלץ להפריד את אספקת המתח למכשירים אלה מאספקת המתח לכל המכשירים האחרים. בנוסף, מחוברים לשנאי זה המקורות האנלוגיים המשניים  –  טייפ הסלילים והטיונר. גם זה שנאי שלופף בארץ, בהספק של 2KVA. במוצא שלו הותקנו 3 שקעים כפולים, המאפשרים חיבור 6 מכשירים.

כל המכשירים מוזנים בכבלי חשמל שהרכבתי בעצמי. הכבלים הם תוצרת נאוטק והתקעים הם תוצרת אוידה.

פירוט נוסף באשר לטיפול בחשמל שביצעתי ניתן לראות כאן: מסעותיי עם טיפולים בחשמל וכוונון צליל המערכת





הרהורים בעניין שדרוגים עתידיים אפשריים

חזרתי למצב של תקציב מצומצם, כך ששדרוגים משמעותיים למערכת מותנים באפשרויותיי הכספיות, שכרגע הן מוגבלות מאד.

מה שברור לי זה שהרמקולים הנוכחיים שלי יישארו אתי, גם אם אזכה בפרס הגדול בפיס.

איני רואה טעם לשדרג את הפטפון והראש הנוכחיים שלי, גם משום שהם טובים דיים וגם משום שהמגבלה העיקרית של המערכת האנלוגית הנוכחית שלי היא הנדירות של תקליטים טובים (מהפן הטכני) ובמצב טוב.

גם איני רואה טעם לשדרג את השנאים המבדלים שלי. נראה לי שהם עושים את עבודתם טוב מספיק.

נראה לי שהמגבלה העיקרית של המערכת הנוכחית שלי היא חלל ההאזנה, שהוא רחוק מלהתאים לתנאי האזנה אופטימאליים. הבעיה העיקרית היא הגיאומטריה של החדר, המכתיבה את זה שנקודת ההאזנה נמצאת קרוב מאד, קרוב מדי, לרמקולים. אם וכאשר יתאפשר לי, זה השדרוג המתוכנן החשוב ביותר  –  החלפת מקום המגורים. העניין הוא שספק אם זה יתאפשר לי מבחינה כספית.

בנוסף  –  ובלי קשר לזה, אני מתכן בנייה עצמית של קדם-מגבר, הכולל דרגת פונו לראשי MC, במארז אחד עם הקדם-מגבר. בקדם-מגבר ודרגת-פונו זה אמורות להיות 5 יחידות, אשר לאחר האזנה והשוואה בין היחידות השונות, אבחר בשתי היחידות הטובות ביותר מביניהן.

על פי התוכנית שלי, בחלק של הקדם-מגבר אמורות להיות, בשלב ראשון, 3 יחידות, לשם השוואה ביניהן. יחידה אחת היא קדם-מגבר מבוסס שפופרות על פי תוכנית של אלן רייט (Allen Wright) המנוח. יחידה שנייה היא קדם-מגבר מבוסס שפופרות בעל שנאים במוצא. יחידה שלישית היא קדם-מגבר מבוסס טרנזיסטורים מסוג JFET, על פי תוכנית של ג'והן קרל (John Curl). בעניין 3 יחידות קדם-מגבר אלה, קיימות עדויות שונות ודיווחים שונים, הגורסים (דיווחים שונים, אשר כל אחד מהם מתייחס לאחת מתוך אותן יחידות) שהיא הטובה ביותר בעולם. מי משלוש יחידות אלה טובה יותר (לאוזניי, לטעמי ועל המערכת שלי) אוכל לדעת רק לאחר שהן ייבנו ואשווה ביניהן, בהאזנה. אשאיר רק את היחידה הטובה יותר. ובלי קשר לזה, אני מתכן בנייה עצמית של קדם-מגבר, הכולל דרגת פונו לראשי MC, במארז אחד עם הקדם-מגבר. בקדם-מגבר ודרגת-פונו זה אמורות להיות 5 יחידות, אשר לאחר האזנה והשוואה בין היחידות השונות, אבחר בשתי היחידות הטובות ביותר מביניהן.

על פי התוכנית שלי, בחלק של הקדם-מגבר אמורות להיות, בשלב ראשון, לשם השוואה ביניהן, 3 יחידות. יחידה אחת היא קדם-מגבר מבוסס שפופרות על פי תוכנית של אלן רייט (Allen Wright) המנוח. יחידה שנייה היא קדם-מגבר מבוסס שפופרות בעל שנאים במוצא. יחידה שלישית היא קדם-מגבר מבוסס טרנזיסטורים מסוג JFET, על פי תוכנית של ג'והן קרל (John Curl). בעניין 3 יחידות קדם-מגבר אלה, קיימות עדויות שונות ודיווחים שונים, הגורסים (דיווחים שונים, אשר כל אחד מהם מתייחס לאחת מתוך אותן יחידות) שהיא הטובה ביותר בעולם. מי משלוש יחידות אלה טובה יותר (לאוזניי, לטעמי ועל המערכת שלי) אוכל לדעת רק לאחר שהן ייבנו ואשווה ביניהן, בהאזנה. אשאיר רק את היחידה הטובה יותר.

לאחר שתיבחר יחידת הקדם-מגבר העדיפה, אבנה שתי יחידות של דרגת-פונו, או קדם-פונו (Phono-stage). יחידה אחת היא דרגת-פונו מבוססת שפופרות על פי תוכנית של אלן רייט (Allen Wright) המנוח. יחידה שנייה היא דרגת-פונו מבוססת טרנזיסטורים מסוג JFET, על פי תוכנית של ג'והן קרל (John Curl). לאחר שהן ייבנו, אשווה ביניהן ואשאיר רק אחת מהן, את הטובה יותר (לאוזניי, לטעמי ועל המערכת שלי).

אם יגיע לידיי סכום כסף משמעותי (זה יכול לקרות, כנראה, רק אם אזכה בפיס), אחליף את מגבר ההספק שלי למגבר של אותו יצרן ומאותה סדרה  –  בעל הספק גבוה יותר.

בנוסף, אם יגיע לידיי סכום כסף משמעותי, אחליף את נגן התקליטורים CD שלי לדגם הבכיר של אותו יצרן, AMR CD-77.


בצד כל אותם הרהורים לגביי שדרוגים עתידיים אפשריים, אני נהנה היום להאזין למוזיקה דרך מערכת השמע הנוכחית שלי, כפי שהיא, הנאה מרובה ביותר.

גם אם לא אשדרג דבר כלשהו במערכת הנוכחית שלי, מה שיש לי הוא טוב עבורי, די והותר.

נראה לי שהגעתי אל המנוחה והנחלה, אם כי, בהינתן אפשרויות כספיות מתאימות  –  תמיד אפשר טוב יותר.





מערכת הקולנוע הביתי



הערה
הסימון * מציין רכיבים המשותפים למערכת השמע ולמערכת הקולנוע הביתי.


רסיבר:: Pioneer LX-81


מסך טלוויזיה:: Pioneer Kuro PDP-LX5060






לתוכן העניינים





שאלות, הערות והצעות יתקבלו בברכה: דואר אלקטרוני E-mail
הערות מתאימות תתפרסמנה כאן.



כל הזכויות שמורות.
Copyright © – 2009-2012
ליהושע גומא
תל מונד