מדריך לרכישת ולהרכבת מערכת שמע



מבוא

מדריך זה יתאר את האופן הרצוי להרכבת מערכות שמע  –  על פי דעתו וניסיונו האישיים של כותב המדריך.

המדריך נועד למתחילים ולמתקדמים כאחד.

המדריך מתאים גם לרכישה של מערכת שמע איכותית ראשונה וגם לשדרוג מערכת שמע קיימת.


מבט כללי

קיימות מערכות שמע ברמות איכות שונות  –  ובעיקר  –  ברמות מחיר שונות. מתוך כך, יש הבדלים במידת ההשקעה הכספית הרצויה בכל המוצרים והטיפולים הנלווים למערכות שמע.

ההבדלים לשיקולים באשר למערכות ברמות מחיר שונות יובאו בהמשך.

כל מערכת שמע כוללת מספר רכיבים עיקריים  –  ומערכות מסוימות כוללות גם מוצרים וטיפולים נלווים.

הרכיבים העיקריים הקיימים בכל מערכת שמע, לפי סדר העדיפויות מבחינת מידת ההשפעה שלהם על איכות הצליל של המערכת, הם:
1. רמקולים
2. הגברה  –  או מגבר משולב, או מגבר הספק וקדם מגבר.
3. מקור אחד, או כמה מקורות. המקור יכול להיות פטפון ו/או טייפ סלילים ו/או נגן תקליטורי CD ו/או ממיר DAC ו/או מחשב לשמע, או מזרימדיה (streamer) לשמע. בנוסף, פעמים רבות גם השמע של מערכת הקולנוע הביתי מועברת דרך מערכת השמע.
4. כבילה, הכוללת כבלי רמקול, כבלי חיבור (interconnect) וכבלי חשמל. הכבלים יכולים להיות בסיסיים וזולים, או איכותיים ויקרים.

מוצרים וטיפולים נלווים עשויים לכלול, לפי סדר העדיפויות מבחינת מידת ההשפעה שלהם על איכות הצליל של המערכת:
1. טיפול אקוסטי.
2. טיפול בחשמל.
3. כבילה איכותית.
4. שיכוך רעידות, או שיכוך תנודות.
5. מוצרי עזר, כמו נתיכים "אודיופיליים" ועוד.


כיצד לבחור מערכת שמע, או פריטי ציוד למערכת

בגדול, ניתן לבחור מערכת שמע, או פריטי ציוד למערכת שמע, באמצעות אחד מהאופנים הבאים, או באמצעות שילוב של כמה מהם:
  • על פי ביקורות וסקירות המתפרסמות במגזינים ובאתרי אינטרנט
  • על פי המלצות של חברים וידידים
  • על פי המלצות באתרים ובפורומים באינטרנט
  • על פי תג המחיר ושם המותג
  • על פי המפרט הטכני של פריטי הציוד
  • על פי האופן בו פריטים אלה נשמעים לאוזניו של האדם הבא להרכיב מערכת
לדעתי ולאור ניסיוני  –  הדרך העדיפה לבחירת מערכת שמע שלמה  –  וכן לבחירת כל אחד מהפריטים במערכת  –  היא על פי האופן בו המערכת, או כל אחד מפריטי המערכת, נשמעים לאוזניו של האדם הבא להרכיב את המערכת.

הסיבה העיקרית להמלצה זאת היא שלאנשים שונים יש טעם שונה והעדפות צליל שונות.

כלל אצבע: בטח באוזניך

קורה שאנשים מסוימים לא בוטחים באוזניהם, או לא בוטחים באופן בו הם שומעים. יש אנשים שלא בוטחים באוניהם כלל, בעוד יש אנשים שלא בוטחים באוזניהם באופן מלא  –  הם לא משוכנעים שמה שהם שומעים זה הדבר "הנכון". בין אם חוסר בטחון זה נובע מחוסר ניסיון מספיק, או מכל סיבה אחרת  –  זה לא משנה. התוצאה של חוסר ביטחון זה הוא שיש אנשים שירכשו פריטי ציוד למערכת השמע רק, או בעיקר, על פי המלצות של אחרים  –  או על פי תג המחיר ושם המותג  –  לפעמים גם על פי המפרט הטכני של פריטי הציוד. המלצות של אחרים יכולות להיות ביקורות ציוד וסקירות ציוד המופיעות במגזינים שונים, או המלצות בפורומים באינטרנט, או המלצות של חברים, ידידים, או מכרים.

לדעתי ולאור ניסיוני, זאת טעות העלולה להביא לאכזבה ולהפסד כספי.

אבהיר באמצעות דוגמאות.

לדוגמא, אתייחס לאדם אשר בפעם הראשונה בחייו בא לרכוש ולהרכיב מערכת שמע איכותית ומושקעת. יתכן שלאותו אדם הייתה בעבר מערכת שמע פשוטה וזולה, או היו בעבר כמה מערכות שמע פשוטות וזולות  –  אבל זאת הפעם הראשונה שהוא עומד לרכוש ולהרכיב מערכת איכותית ומושקעת.

בשל חוסר הניסיון של אותו אדם עם מערכות שמע בעלות איכות צליל גבוהה, הוא לא יודע מה טוב יותר ומה טוב פחות  –  הוא לא יודע אם רמקולים מדגם אחד טובים יותר מאשר רמקולים מדגם שני  –  או ההיפך. זה נכון באותה מידה לכל רכיבי המערכת האחרים (הגברה, מקור וכל היתר). התוצאה היא שאותו אדם לא בוטח באוזניו, הוא לא בוטח במה שהוא שומע.

בשל חוסר ביטחון זה, יש אנשים אשר ייסמכו על ביקורות וסקירות ציוד, או על חוות דעת והמלצות של אחרים, או על פי תג המחיר ושם המותג, או על פי המפרט הטכני של פריטי הציוד  –  או על פי שילוב של כמה מהם. כל אחד מהדברים האלה עלול להטעות, או לא לקלוע לטעמו האישי של אדם מסוים.

אפרט.

ביקורות והמלצות של אחרים

שוב, לאנשים שונים יש טעם שונה והעדפות צליל שונות. פעמים רבות נוכחתי לדעת שמערכת מסוימת נשמעת נהדר לטעמם של אנשים מסוימים  –  בעוד אותה מערכת נשמעת בינונית, או גרוע, לטעמם של אנשים אחרים. זה נכון גם למערכת שמע שלמה וגם לפריטים בתוך מערכת השמע, כמו רמקולים, מגברים ונגנים. לכן, כאשר אדם לא מנוסה נעזר בביקורות וסקירות, או בהמלצות וחוות דעת של אחרים, שהם מנוסים הרבה יותר ממנו  –  אין שום וודאות שלאורך זמן אותה מערכת תישמע לאוזניו טוב, או טוב יותר מאשר מערכת אחרת במחיר דומה.

חובבי מערכות שמע נקראים "אודיופילים". העניין הוא שיש ארבע קבוצות עיקריות של "אודיופילים", כאשר לאנשים מכל אחת מקבוצות אלה העדפות צליל שונות לחלוטין מאשר לאנשים בקבוצות אחרות. כאשר אדם עושה את צעדיו הראשונים בתחום זה, הוא לא יודע לאיזו אחת מהקבוצות הוא ישתייך בהמשך הזמן  –  והוא לא יודע לאיזו אחת מהקבוצות משתייך סוקר מסוים, או מייעץ מסוים. לכן, לרכוש מערכת שמע על פי ביקורות והמלצות של אחרים עלול להביא לאכזבה ולהפסד כספי. הרחבה בעניין הקבוצות של "אודיופילים" ניתן לראות כאן: הקבוצות העיקריות של "אודיופילים"

בסופו של דבר, רוכש המערכת הוא זה שיאזין למוזיקה דרכה לאורך זמן. חשוב שמערכת השמע תישמע טוב לאוזניו של רוכש המערכת  –  לא לאוזניו של מומחה זה או אחר.

תג המחיר ושם המותג

אמנם במקרים רבים תג המחיר מבטא את הרמה של איכות הצליל  –  אבל לא תמיד ולא בהכרח. במילים אחרות, במקרים רבים, ככל שמוצר מסוים יקר יותר, איכות הצליל שלו גבוהה יותר. אבל זה כך רק במקרים רבים, לא תמיד ולא בהכרח. יש לא מעט מקרים שבהם מוצר מסוים, בעל תג מחיר מסוים, הוא בעל איכות צליל הרבה יותר גבוהה מאשר מוצרים דומים אחרים, בעלי תג מחיר דומה. יש גם מקרים שבהם מוצרים בעלי תג מחיר מסוים הם בעלי איכות צליל הרבה יותר נמוכה מאשר מוצרים דומים אחרים, בעלי תג מחיר נמוך יותר.

במילים אחרות, במרבית המקרים, ככל שהדרישות לאיכות צליל ממערכת השמע גבוהות יותר, המערכת תהיה יקרה יותר. עם זה, לא תמיד ולא בהכרח מחיר גבוה יותר מוודא איכות צליל גבוהה יותר. מה גם שלבד מאיכות הצליל של אחד מהפריטים במערכת (רמקולים, הגברה ומקור)  –  יש חשיבות להתאמה בין הרכיבים השונים. הרחבה בעניין ההתאמה בין הרכיבים השונים תובא בהמשך.

לכן, לא ניתן להיסמך באופן מלא ובלבדי על תג המחיר של מוצר כלשהו כביטוי שווה ערך לאיכות הצליל שלו. בנוסף, גם כאן, לטעם האישי ולהעדפות הצליל השונות יש משקל  –  אשר לא תמיד ולא בהכרח הוא יהיה תואם את תג המחיר.

גם בהתייחס לשם המותג, לא תמיד ולא בהכרח שם מותג מסוים הוא ערובה לאיכות צליל גבוהה. לפעמים כן ולפעמים לא, לפעמים במוצרים מסוימים כן, אבל במוצרים אחרים לא. גם כאן, לטעם האישי ולהעדפות הצליל השונות יש משקל משלהם.

המפרט הטכני

במרבית המקרים אין שום קשר ישיר ומחייב בין נתוני המפרט הטכני של מוצרים שונים לבין איכות הצליל שלהם  –  בפרט נתוני המפרט הטכני שמפרסמים יצרני הציוד. לדעתי, לא ניתן לדעת את איכות הצליל של פריט ציוד מסוים מתוך המפרט הטכני שלו  –  בפרט נתוני המפרט הטכני שמפרסמים יצרני הציוד. לכן, לדעתי, לא ניתן לבחור פריטי ציוד למערכת השמע על פי המפרט הטכני שלהם.

הרחבה בעניין הקשר של מפרטים טכניים ותוצאות מדידות לבין איכות הצליל הנשמעת לאוזן תובא בהמשך, במאמר נפרד.

מבחני האזנה

לדעתי, באופן חד משמעי  –  מבחן האזנה הוא הדרך הנכונה ביותר לבחירת מערכת שמע  –  בין אם מערכת שלמה, או פריטי ציוד שונים למערכת. לכן, כאשר אדם מתכונן לרכוש מערכת שמע, הדבר הנכון ביותר הוא שאותו אדם ישמע כמה מערכות שונות, שמחירן הוא במסגרת התקציב שלו  –  ויבחר את אותה מערכת שתישמע לאוזניו כטובה ביותר.

חשוב לשמוע כמה שיותר מערכות שונות, טרם קבלת החלטה. ניתן לשמוע מערכות שמע אצל אנשים פרטיים, אם האדם מכיר אנשים כאלה, או אם הוא יכול לקבל הפניות לאנשים כאלה מחברים ומכרים שלו. ניתן לשמוע מערכות בחנויות המתמחות במערכות שמע. ניתן לשמוע מערכות אצל יבואנים העוסקים במערכות שמע.

רצוי להשתמש בכל האפשרויות ולשמוע עד כמה שיותר מערכות. אפשר גם לחזור על סבב ההאזנה למערכות שונות מספר פעמים. בפרט, אם מתוך, למשל, שבע מערכות שאדם שמע, שלוש מתוכן נשמעו לו טובות יותר, רצוי לחזור ולשמוע את אותן שלוש מערכות פעמים נוספות, על מנת לבחור את הטובה ביותר מביניהן.

לצורך מבחני האזנה, מומלץ לבחור כמה דיסקים (תקליטורי CD) שהאדם מכיר היטב  –  בסוג המוזיקה, או בסוגי המוזיקה להם הוא מאזין בעיקר. דבר אחד הוא שחשוב שהאדם מכיר היטב את קטעי המוזיקה אשר להם הוא מאזין על מערכות שונות. דבר שני הוא שחשוב להשוות מערכות שונות עם קטעי מוזיקה זהים.

לדעתי, מילות המפתח הן בטח באוזניך.
זאת ההמלצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לאדם כלשהו, בכל הקשור למערכות שמע.


דברים שכדאי להתייחס אליהם בעת האזנה למערכות שמע המועמדות לרכישה

תאום ציפיות

יש אנשים המעוניינים לרכוש את "מערכת החלומות" שלהם (מערכת השמע העונה על החלומות שלהם), כאשר התקציב שלהם לרכישת המערכת הוא נמוך, יחסית.
במקרים רבים, ציפייה כזאת לא תמומש.

מערכות שמע הם דבר יקר.
אמנם אין תואם מלא בין מחיר המערכת לבין איכות הצליל שלה, אבל בגדול, בהחלט יש קשר כזה. ככל שאיכות הצליל של מערכת גבוהה יותר, כך היא גם תהיה יקרה יותר (אם כי לא תמיד ולא בהכרח מחיר גבוה מוודא איכות צליל גבוהה).

זאת סיבה נוספת לכך שחשוב לשמוע כמה שיותר מערכות שעלותן היא בסביבות התקציב שהוגדר עבור המערכת. כך נוכל לקבל תמונה איזו איכות צליל ניתן לקבל במסגרת של תקציב נתון.

נכונות לפשרות

לא קיימת בעולם מערכת שמע מושלמת, בכל מחיר שהוא. בכל מערכת שמע שהיא, בכל מחיר שהוא, יש פשרות.
כדאי שתוך כדי סבב האזנות אדם ילבן עם עצמו עם מה הוא מוכן להתפשר יותר (מבחינת איכות הצליל) ועם מה הוא מוכן להתפשר פחות.

נכונות לשינוי התקציב

קרה לא אחת שאנשים הגדירו לעצמם תקציב למערכת שמע ולאחר מספר סבבים של האזנה למערכות שונות, נוכחו לדעת שבתקציב שהם הגדירו, איכות הצליל רחוקה מלספק אותם.

במקרים כאלה עומדות שתי אפשרויות:
האפשרות האחת היא להסתפק באיכות צליל נמוכה יותר מהרצויה;
האפשרות השנייה היא הגדלת התקציב, כך שתתאפשר רכישת מערכת בעלת איכות צליל מספקת.

יכולת המערכת לנגן באיכות צליל גבוהה גם בעוצמות נמוכות

יש מערכות שהן בעלות איכות צליל גבוהה, יחסית, כאשר הן מנגנות בעוצמות גבוהות, יחסית  –  אבל איכות הצליל שלהן מונחתת כאשר הן מנגנות בעוצמות מתונות ובעוצמות נמוכות. אם אנחנו שומעים לפעמים מוזיקה גם בעוצמות מתונות ובעוצמות נמוכות, יחסית  –  חשוב מאד להאזין למערכות המועמדות גם בעוצמות כאלה.

חיוני לשמוע את המערכת אצלנו בבית, טרם הרכישה

אמנם שמיעת מערכות שונות, במקומות שונים, היא התוויה (אינדיקציה) לאיכות הצליל של המערכת, אבל מערכות שמע נשמעות באופן שונה כאשר הן מנגנות בחללים שונים. לכן, לאחר שנבחרה מערכת מסוימת, זה חיוני לשמוע את המערכת אצלנו בבית, טרם הרכישה בפועל.

קרה יותר מפעם אחת שאדם שמע מערכת שמע בתצוגה של חנות, או יבואן והמערכת נשמעה לו נהדר. לאחר שהוא רכש את המערכת והיא הותקנה בביתו, איכות הצליל הייתה רחוקה מאד ממה שהוא שמע בהדגמה והתוצאה הייתה אכזבה עמוקה.

אם מוכר המערכת לא מוכן לאפשר לנו לשמוע את המערכת אצלנו בבית טרם הרכישה, יש להמשיך ולחפש מערכת אחרת.

מזה נובע גם הסעיף הבא:

שמיעת מערכת כפי שהיא, ללא שינויים ותוספות

כאשר שומעים מערכת בהדגמה, חשוב מאד לדעת מהם כל הרכיבים של המערכת אותה שומעים בהדגמה. לפעמים מערכת שמע מודגמת עם טיפול בחשמל, או עם כבלים שמחירם גבוה הרבה יותר ממחיר המערכת עצמה. הדגמה כזאת עשויה להטעות, משום שללא אותו טיפול בחשמל וללא אותם כבלים, המערכת עשויה להישמע שונה לחלוטין. לכן, חשוב מאד לשמוע את המערכת המועמדת לרכישה כפי שהיא, ללא כל תוספות נלוות ועם הכבלים אשר איתם תירכש המערכת.

שמיעת רמקולים עם ההגברה שלהם

לשילוב של הרמקולים עם ההגברה יש השפעה מכרעת על אופי הצליל ועל איכות הצליל של מערכת השמע. כאשר רוכשים רמקולים בנפרד והגברה בנפרד, חיוני לשמוע את השילוב של הרמקולים המיועדים עם ההגברה המיועדת. לא ניתן לקבל החלטה מושכלת לגבי בחירת רמקולים, אם לא שומעים את הרמקולים עם ההגברה המיועדת להם. באותה מידה, לא ניתן לקבל החלטה מושכלת לגבי בחירת הגברה, אם לא שומעים אותה עם הרמקולים המיועדים.

הקשיבו למערכת ללא הפרעות מצד המוכר וללא לחץ

סעיף זה היה אמור להיות מיותר, אבל לצערי הוא לא מיותר.

ידוע לי על יבואן אחד שלא נותן לקונים פוטנציאליים להקשיב בשקט למערכות השמע, או לפריטים למערכות שמע, אותם הוא מדגים. הוא משבח את המוצרים שלו שוב ושוב, תוך כדי זה שהרוכש הפוטנציאלי, או הרוכשים הפוטנציאליים, מאזינים להם.

כאשר זה קורה, לא ניתן להתרשם באופן נאות מצליל המערכת כשלעצמו.

לעתים אותו יבואן גם מפעיל לחץ פסיכולוגי על הרוכש הפוטנציאלי, בדרכים שונות.

עמדו על זכותכם להקשיב למערכת השמע, או לפריטים עבור מערכת השמע  –  ולא לדבריו, שבחיו והסבריו של המוכר. לפחות לא תוך כדי כך שאתם מקשיבים למערכת.

אם המוכר לא נותן לכם להקשיב בשקט, או מפעיל עליכם לחץ פסיכולוגי, עדיף להגיד לו שלום ולעבור ליבואן הבא, או לחנות הבאה.


שיקולים בבחירת מערכת שמע

סגנונות המוזיקה

יש מערכות שמע רבות, בעיקר הזולות יותר, אשר לא מסוגלות לנגן את כל סוגי המוזיקה באותה מידה של הצלחה. יש סגנונות מוזיקה שהם יותר טובעניים, מבחינת הדרישות שלהם מהמערכת, מסגנונות אחרים. למשל, מוזיקה קלאסית סימפונית מציבה למערכת השמע דרישות גבוהות יותר מאשר מוזיקת ג'אז. לכן חשוב לשמוע מערכות שונות עם אותו סוג מוזיקה, או עם אותם סוגי מוזיקה, אשר אותם אנחנו שומעים בעיקר.

גודל הרמקולים ביחס לגודל חלל ההאזנה

ככל שחלל ההאזנה הוא גדול יותר (בעל נפח גדול יותר), כך יתאימו לו רמקולים גדולים יותר וכבדים יותר.
על מנת שרמקולים יישמעו במיטבם בחלל נתון, חשוב שהגודל והמשקל שלהם יתאימו לחלל ההאזנה. בדרך כלל, רמקולים קטנים וקלים לא יתאימו לחלל האזנה גדול. כמו כן, רמקולים גדולים וכבדים לא יתאימו לחלל האזנה קטן. זה כך בדרך כלל, לגבי מרבית הרמקולים, אבל לא תמיד ולא לכל הרמקולים.

לכן, כאשר מאזינים למערכות שונות, כדאי להתייחס גם לגודל החלל בו המערכת מנגנת, לעומת גודל החלל בחדר בו המערכת אמורה לנגן אצלנו בבית.

זאת סיבה נוספת לחשיבות הרבה שיש לשמיעת המערכת בבית, טרם הרכישה.


קניית מערכת שלמה לעומת קניית פריטים בדידים ממקומות שונים

כאשר אדם שמע מערכת שמע שהיא במסגרת התקציב שלו והיא נשמעת לו טוב, הדבר הנוח ביותר הוא לרכוש את אותה מערכת בשלמותה, כפי שהיא, על כל הרכיבים שלה. זה נכון בפרט לאנשים הרוכשים פעם ראשונה מערכת שמע איכותית ומושקעת.

רכישת מערכת שלמה חוסכת התרוצצויות והתלבטויות.

מאידך, לפעמים, רכישת פריטים שונים ממקומות שונים עשויה להניב מערכת שמע באיכות צליל גבוהה יותר, בתקציב נתון. יתכן שרמקולים מסוימים, אותם שמענו אצל יבואן מסוים, יישמעו טוב יותר עם מגבר אחר, באותו סדר גודל של מחיר, אותו מייבא יבואן אחר.

השיקול אם לרכוש מערכת שמע שלמה ממקום אחד, או לרכוש פריטי ציוד שונים למערכת ממקומות שונים הוא שיקול אישי. כל אדם בהתאם לנטיותיו והעדפותיו.


קניית מערכת חדשה לעומת מערכת יד שנייה

יש היום בארץ היצע גדול מאד של פריטים למערכות שמע ביד שנייה. מתוך כך שיש יותר היצע מאשר ביקוש, המחירים של ציוד יד שנייה למערכות שמע בארץ הם נמוכים מאד. במרבית המקרים מבקשים עבור פריטי ציוד יד שנייה חצי מחיר ממחיר ציוד חדש, לפעמים גם פחות מזה.

גם אצל מרבית היבואנים יש פריטי ציוד ביד שנייה.

בגדול, הבלאי של פריטי ציוד למערכות שמע הוא נמוך מאד. יש פריטים שאינם מתקלקלים גם אחרי עשרות שנים. בכל מקרה, תיקון של פריטי ציוד למערכות שמע הוא זול מאד, יחסית למחיר הקנייה של ציוד זה.

יתרונות:
מבחינה כספית, כדאי יותר ומשתלם יותר לקנות ציוד יד שנייה.

חסרונות:
  • יש היצע גדול של פריטים נפרדים, אבל יש היצע נמוך של מערכות שלמות.
  • במכשירים כמו נגני תקליטורים (CD Players) וכן ממירי DAC, ברבים מהמכשירים האלה יש בשנים האחרונות התקדמות רבה לעומת מרבית המכשירים האלה הישנים יותר.
  • כאשר רוכשים ציוד יד שנייה ממוכרים פרטיים, במרבית המקרים יש לשלם את מלוא הסכום במזומן, אין אפשרות לתשלומים, כפי שמציעים מרבית החנויות והיבואנים.

סדר החשיבויות

סדר החשיבות של הרכיבים השונים מבחינת מידת ההשפעה שלהם על איכות הצליל של המערכת הוא זה:

1. הצבת, או העמדת המערכת.
זאת לא טעות, לאופן הצבת המערכת השפעה על איכות הצליל של המערכת, יותר מאשר לכל דבר אחר.
בהמשך יובא מאמר נפרד שיעסוק בהעמדה נכונה של המערכת.

2. השילוב של הרמקולים וההגברה.
אפשר אולי להגיד שמבחינת רכיבי המערכת עצמם, לרמקולים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על אופי ואיכות הצליל של המערכת, העניין הוא שלהתאמה של ההגברה לרמקולים יש חשיבות רבה ביותר. לכן שמתי את השילוב של הרמקולים עם ההגברה במקום אחד, מבחינת סדר החשיבות.

3. המקור, או המקורות.

4. טיפול אקוסטי.

5. טיפול בחשמל.

6. כבילה.

7. שיכוך רעידות.

8. מוצרי עזר, כמו נתיכים "אודיופיליים" ועוד.


חלוקת התקציב

הנכון והרצוי  –  מבחינת קבלת איכות צליל מרבית בתקציב נתון  –  הוא שיתקיים יחס כלשהו בין העלות של רכיבי המערכת העיקריים השונים  –  וכן בין העלות של רכיבי המערכת העיקריים לבין העלות של המוצרים והטיפולים הנלווים, אם יש כאלה. בתקציב נתון, נקבל איכות צליל מרבית על ידי חלוקה נכונה של העלויות.

אינני יודע אם קיימים כללי אצבע הנכונים לכל המערכות. מה שברור לי זה שתוצאה מיטבית, מבחינת איכות הצליל של המערכת, תתקבל על ידי חלוקה נכונה של המשאבים הכספיים.

לדוגמא, מערכת השמע שלי היא יקרה ומושקעת  –  גם ברכיבי המערכת העיקריים וגם באביזרים בטיפולים הנלווים. חלוקת העלות במערכת שלי היא 60% מהעלות הכוללת של המערכת לרכיבי המערכת העיקריים ו-40% לאביזרים והטיפולים הנלווים. אינני יודע אם זאת החלוקה הנכונה לכל מערכת שהיא. לא תכננתי מראש חלוקה כזאת, זה מה שיצא לאחר השלמת הקמת המערכת.

בכל מקרה, בתקציב מוגבל, או בתקציב מצומצם, עדיף להשקיע את מרב הסכום ברכיבי המערכת העיקריים.

אבהיר באמצעות מספר דוגמאות.
דוגמאות אלה הן רק מבחינת כלל אצבע כללי, אבל לא חוקים נוקשים ומחייבים. מה גם שבכל הקשור למערכות שמע, לטעם אישי ולהעדפות אישיות יש משקל רב בבחירת רכיבי המערכת, דבר העשוי להשליך גם על חלוקת התקציב.
המחירים בדוגמאות מתייחסים לעלויות של רכיבים חדשים.

לדוגמא, נתייחס למערכת שמע שהעלות של הרכיבים העיקריים שלה (רמקולים, הגברה ומקור, או מקורות) היא 20,000 או 30,000 ₪. נראה לי שבמערכת כזאת זה לא נכון לרכוש כבלים בעלות של 10,000 ₪, אפילו לא כבלים בעלות של 5,000 ₪. זה משום שלרכיבי המערכת העיקריים השפעה גדולה יותר על איכות הצליל מאשר לכבלים. יתר-על-כן, לטיפול אקוסטי ולטיפול בחשמל יש השפעה ניכרת יותר על איכות הצליל של המערכת מאשר לכבלים.

אם התקציב הכולל למערכת השמע הוא, נאמר, בסביבות 20,000 ₪, נראה לי עדיף להשקיע את כל הסכום ברכיבי המערכת העיקריים, ללא כל אביזרים וטיפולים נלווים. במערכת בעלות כזאת, נקבל את מרב איכות הצליל על ידי השקעת מלוא הסכום ברכיבי המערכת העיקריים. יוצא מכלל זה הוא טיפולים אקוסטיים מאולתרים, שעלותם עשויה להיות נמוכה.

אם התקציב הכולל למערכת השמע הוא, נאמר, בסביבות 30,000 ₪, עדיף להקצות את מרב התקציב, בסביבות 80-90%, לרכיבי המערכת העיקריים ואת היתר, בסביבות 10-20%, לטיפול אקוסטי מקצועי. נראה לי שחלוקה כזאת תביא לאיכות צליל מרבית בתקציב כזה. זה משום שמבחינת ההשפעה על איכות הצליל, אחרי רכיבי המערכת העיקריים בא הטיפול האקוסטי.

אם התקציב הכולל למערכת השמע הוא, נאמר, בסביבות 50,000 ₪, עדיף להקצות בסביבות 60-70% לרכיבי המערכת העיקריים ואת היתר, בסביבות 30-40% לטיפול אקוסטי, טיפול בחשמל, מעמד למערכת  –  אולי גם מעט לכבילה. זה משום שמבחינת ההשפעה על איכות הצליל, אחרי רכיבי המערכת העיקריים בא הטיפול האקוסטי  –  אחריו בא הטיפול החשמל  –  אחריו בא איכות המעמד למערכת  –  ואחריו איכות הכבילה.

כל האמור למעלה אלה הערכות שלי, אבל לא כללים מחייבים.


סדר הפעולות המומלץ בבניית מערכת

1. הגדרת תקציב

חשוב מאד להגדיר מראש את התקציב שנועד למערכת השמע. הגדרת התקציב לכלל המערכת תקבע בחירה נכונה של כל אחד מרכיבי המערכת, כולל אביזרים וטיפולים נלווים, אם יש כאלה.


2. חלוקת התקציב
הכוונה היא לחלוקת התקציב בין רכיבי המערכת העיקריים.

חלוקת התקציב בין הרמקולים, ההגברה והמקור משתנה ממערכת למערכת וקשה להצביע על כללים ברורים.
לפעמים החלוקה היא של שליש מכלל התקציב לרמקולים, שליש להגברה ושליש למקור.
לפעמים החלוקה היא של 50% לרמקולים, 30% להגברה ו-20% למקור.
לפעמים ההגברה יקרה יותר מאשר הרמקולים, בפרט במערכות זולות, יחסית, אבל לא רק במערכות זולות. יש מקרים בהם מחיר ההגברה הוא כפול ויותר ממחיר הרמקולים.

בכל מקרה, כדי לוודא שהתקציב מאפשר רכישת מערכת ראויה, כדאי לא לרכוש שום דבר לפני שנבחרו רכיבי המערכת העיקריים  –  הרמקולים, ההגברה והמקור.


3. בחירת רמקולים

מבין כל רכיבי המערכת עצמם, לרמקולים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על אופי הצליל ועל איכות הצליל של מערכת השמע.

מומלץ לשמוע כמה רמקולים, שמחירם מתאים לתקציב הנתון  –  ולבחור את אותם רמקולים הנשמעים טוב ביותר.
כמובן, על הרמקולים להישמע טוב לאוזניי האדם הבוחר בהם. משום שלאנשים שונים יש טעם שונה והעדפות שונות, כיצד הרמקולים נשמעים לאוזניי אנשים אחרים לא אומר מאום לאדם שעבורו הם נועדו.

בשלב זה מדובר על בחירת הרמקולים המתאימים  –  אבל מומלץ לא לקנות אותם בשלב זה  –  לא לפני איתור ההגברה המתאימה להם. קרה יותר מפעם אחת שאדם מצא רמקולים שנשמעו לו טוב מאד  –  הוא רכש אותם לפני שהוא התאים להם הגברה  –  ובדיעבד הסתבר לו שהשילוב של אותם רמקולים עם הגברה המתאימה להם היא מעבר לתקציב שלו, או מעבר לאפשרויותיו הכספיות. התוצאה היא או מפח נפש, או הפסד כספי, או שניהם גם יחד.


4. בחירת הגברה

את ההגברה יש לבחור על פי השילוב שלה עם הרמקולים שנבחרו.
ההגברה יכולה להיות מגבר משולב, או מגבר הספק וקדם-מגבר נפרדים.
כאשר מדובר במגבר הספק וקדם-מגבר נפרדים, ראשית יש לבחור מגבר הספק, על פי השילוב שלו עם הרמקולים שנבחרו.
לאחר בחירת מגבר ההספק, יש לבחור את הקדם-מגבר.
בכל מקרה חשוב ביותר לשמוע את השילוב לפני הקנייה בפועל  –  או השילוב של הרמקולים עם המגבר המשולב, או את השילוב של הרמקולים עם מגבר ההספק ואת השילוב של שניהם עם הקדם-מגבר.

לאחר שנבחר רמקולים  –  ונרצה לשמוע אותם עם הגברה שמייבא יבואן אחר מזה המייבא את הרמקולים  –  אפשר לשאול את ההגברה מהיבואן שלה, על מנת לשמוע אותה עם הרמקולים שנבחרו.

הדבר נכון גם כאשר רוכשים ציוד יד שנייה. אפשר לבחור רמקולים לאחר ששמענו אותם אצל המוכר, אבל לא לרכוש אותם לפני שנשמע אותם בשילוב עם ההגברה שנבחר. בדרך כלל, נוח יותר לשנע את ההגברה מאשר את הרמקולים. אפשר לבקש ממוכר ההגברה לשאול אותה לניסיון  –  ולנסות את ההגברה עם הרמקולים שנבחרו אצל מוכר הרמקולים. אם מוכר ההגברה לא מוכן להשאיל את המגבר לניסיון, יש להמשיך ולחפש הגברה אחרת.

בכל מקרה, זאת המלצה חד משמעית  –  לא לרכוש רמקולים לפני ששמענו אותם עם הגברה מתאימה להם. כמובן, אין שום הגיון לרכוש מגבר לפני שנבחרו הרמקולים ולפני ששמענו את המגבר עם הרמקולים שנבחרו.


5. בחירת מקור

מומלץ לבחור את המקור לאחר שנבחרו הרמקולים וההגברה.
אפשר לבחור את שלושתם (הרמקולים, ההגברה והמקור) ביחד  –  אם כי זה לא הכרחי  –  בתנאי שלאחר בחירת הרמקולים וההגברה נותר תקציב מספיק למקור שהוא ברמת איכות צליל באותו סדר גודל של איכות הצליל של השילוב של הרמקולים עם ההגברה.


6. העמדת המערכת

להעמדה נכונה של המערכת יש השפעה ממדרגה ראשונה על איכות הצליל של מערכת השמע  –  לפעמים אפילו יותר מאשר לרכיבי המערכת עצמם.

בהמשך יובא מאמר נפרד שיעסוק בהעמדה נכונה של המערכת.


7. טיפול אקוסטי

סעיף זה מתייחס רק למערכות שהתקציב לכלל המערכת עומד על בסביבות 30,000 ₪ ויותר.
(הכוונה כאן לטיפול אקוסטי מקצועי, כאשר יוצא מכלל זה הוא טיפולים אקוסטיים מאולתרים, שעלותם עשויה להיות נמוכה. טיפולים אקוסטיים מאולתרים אפשר לבצע על כל מערכת, בכל עלות).

עדיף להיעזר בייעוץ אקוסטי מקצועי. ייעוץ כזה הוא לא יקר, יחסית  –  אם כי הטיפול עצמו בדרך כלל יהיה הרבה יותר יקר מהייעוץ עצמו.

יש לי ניסיון טוב עם הייעוץ האקוסטי של יואב שדמה, טלפון 09-9502596.


8. טיפול בחשמל

סעיף זה מתייחס רק למערכות שהתקציב לכלל המערכת עומד על בסביבות 35,000 ₪ ויותר.

הרחבה בעניין הטיפול בחשמל ניתן לראות כאן: טיפול בחשמל למערכות שמע


9. כבילה

סעיף זה מתייחס רק למערכות שהתקציב לכלל המערכת עומד על בסביבות 40,000 ₪ ויותר.

קיים מבחר גדול מאד של כבלים  –  במגוון גדול מאד של מחירים.

מומלץ לבחור כבלים למיניהם (כבלי רמקול, כבלי חיבור וכבלי חשמל) רק לאחר ששמענו אותם, על המערכת שלנו  –  לאחר ביצוע הטיפול האקוסטי והטיפול בחשמל.

ההמלצה החד משמעית היא לבחור כבלים אך ורק על פי מבחן האזנה, על פי איך שהם נשמעים לנו, על המערכת שלנו. הדבר נכון גם לגבי רכישת כבלים חדשים וגם לגבי רכישת כבלים יד שנייה.


10. שיכוך רעידות

סעיף זה מתייחס רק למערכות שהתקציב לכלל המערכת עומד על בסביבות 60,000 ₪ ויותר.

שיכוך רעידות מכיל, ראשית, מעמד מתאים למערכת  –  ולפעמים גם אביזרים ייעודיים.

בהמשך יובא מאמר נפרד שיעסוק בשיכוך רעידות למערכות שמע.


11. מוצרי עזר, כמו נתיכים "אודיופיליים" ועוד.

לדעתי, יש טעם במוצרי עזר כאלה רק לאחר ביצוע כל הסעיפים הקודמים. אמנם מרבית המוצרים האלה הם זולים מאד, יחסית לעלות של הרכיבים האחרים למערכות שמע  –  אבל נראה שכדאי להשקיע כסף קודם בדברים שהתרומה שלהם לאיכות הצליל הכוללת של המערכת היא משמעותית יותר.


ראו מדריך זה: הרצת המערכת, חימום המערכת וסדר ההדלקה והכיבוי.

ראו הרחבה כאן: רכישת מערכת שמע איכותית ראשונה.




הערה

מדריך זה אינו תורה חקוקה בסלע.
הדעות וההמלצות שניתנו במדריך זה מבוססות על דעתו, ידיעתו וניסיונו האישיים של כותב המדריך.
לאנשים שונים יש דעות שונות וניסיון שונה  –  לכן, לא כולם יסכימו עם כל הדברים המובאים במדריך זה.
עדיף שכל אדם יפעיל את שיקול הדעת האישי שלו  –  על פני היסמכות עיוורת על דברים כתובים כלשהם, כולל גם מדריך זה.



בהצלחה ובהנאה מהמוסיקה.







לתוכן העניינים





שאלות, הערות והצעות יתקבלו בברכה: דואר אלקטרוני E-mail



כל הזכויות שמורות.
Copyright © - 2011-2012 ליהושע גומא,
תל מונד